-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48002 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

معناي آيههاي زير چيست و آهن در قرآن به چه معناست؟ فَبِاَيِّ حَديثٍ بَعدَ اللّهِ وءايـَتِهِ يُؤمِنون واَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ ومَنـَفِعُ لِلنّاسِ

آية اول در سورة جاثيه است و چنين است: تِلكَ ءايـَتُ اللّهِ نَتلوها عَلَيكَ بِالحَقِّ فَبِاَيِّ حَديثٍ بَعدَ اللّهِ وءايـَتِهِ يُؤمِنون; (جاثيه،6) اينها آيات الهي هستند كه ما به حق بر تو تلاوت ميكنيم، اگر آنان به اين آيات ايمان نياورند به كدام سخن بعد از سخن خدا و آياتش ايمان ميآورند؟!

آيات قبل از اين آيه، نشانههاي خداوند در جهان، مانند: رفت و آمد روز و شب، نزول باران و وزش بادها و نشانههاي خداوند در آفرينش انسانها را بيان كرده است و اين آيه ميفرمايد: ما اين آيات، قرآن، كه در آنها نشانههاي خداوند در جهان و آفرينش انسان بيان شده، به حق بر تو تلاوت ميكنيم. اين آيات هم به حقانيت نبوت پيامبر اسلامو هم حقانيت وحي الهي (قرآن) اشاره دارد. اگر كافران به اين آيات (قرآن كريم) ايمان نياورند به كدام سخن بعد از سخن خدا و آياتش ايمان ميآورند؟! يعني استدلالهاي توحيدي و پند و اندرزهاي قرآن به گونهاي است كه هر دلي كمترين آمادگي در آن باشد او را به سوي خدا، پاكي و تقوا دعوت ميكند و هرگاه آيات قرآن در كسي اثر نبخشد هرگز اميدي به هدايت او نيست.

آية دوم در سورة حديد است و چنين است: لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّنـَتِ واَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتـَبَ والميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ واَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ ومَنـَفِعُ لِلنّاسِ ولِيَعلَمَ اللّهُ مَن يَنصُرُهُ ورُسُلَهُ بِالغَيبِ اِنَّ اللّهَ قَويُّ عَزيز; (حديد،25) ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنان كتاب آسماني و ميزان (شناسايي حق و قوانين عادلانه) نازل كرديم، تا مردم قيام به عدل كنند و آهن را نازل كرديم كه در آن قوت شديدي است و منافعي براي مردم دارد; تا خداوند بداند چه كسي او و رسولانش را ياري ميكند، بيآن كه او را ببيند; خداوند قوي و شكستناپذير است. اين آيه يكي از آياتي است كه هدف ارسال پيامبران و برنامة آنان را بيان ميكند. بنابراين آيه، هدف از ارسال پيامبر ـ كه با دلايل روشن و كتاب آسماني مبعوث شدند ـ اين است كه مردم به قسط و عدل قيام كنند. برنامة پيامبران هم در كتاب آسمانيشان بيان شده است.

مراد از حديد آهن است كه مادة اوليه سلاحهاي جنگي و وسايل زندگي است. اهميت آهن در زندگي انسانها به اندازهاي فراوان است كه با كشف آن، دوران تازهاي در تاريخ بشر شروع شد كه به دوران آهن معروف است; چون با اين كشف، چهرة زندگي انسان در تمام زمينه ها دگرگون گشت.( ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 21، ص 226 ـ 234; ج 23، ص 370 ـ 377، دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.